Da Bjørg og Kim Hopland etablerte Telemarklam AS i 2017, var målet å skape økt bevissthet rundt tradisjonsmat, god dyrevelferd og lokalprodusert kvalitetsmat. Og i løpet av de drøye fire årene som har gått siden da, har deres fantastiske pinnekjøtt etablert seg som en skikkelig publikumsfavoritt i Sør- og Øst-landsområdet. I 2021 produserte og solgte Telemarklam ca. 7,5 tonn pinnekjøtt. Av dette ble ca. 3 tonn solgt gjennom Meny-butikker i Vestfold og Telemark. Resten gikk direkte til forbruker, blant annet gjennom REKO-ringene.
Odelsjenta Bjørg og ektemann Kim Hopland overtok Taraldlien gard sommeren 2009, og har drevet med sau siden 2010. De to er svært opptatt av tradisjonsmat og god dyrevelferd. I flere år drev de i det små med salg til venner og bekjente av ferskt kjøtt og pinnekjøtt av lam som kom rett fra sommerbeite på fjellet. Alle de gode tilbakemeldingene på smak og kvalitet gav bokstavelig talt mersmak, og i 2017 bestemte de seg altså for å satse for fullt og etablerte Telemarklam AS.
Ønsker at bøndene skal få bedre betalt
– En vesentlig del av forretningsideen, er å bidra til å beholde mer av verdiskapningen lokalt, forteller Kim. – Ved å engasjere oss mer gjennom hele verdikjeden fra produksjon og foredling til forhandlinger med kjeder, markedsføring og salg direkte til forbruker, blir det mer igjen til de som gjør den aller viktigste jobben, nemlig sauebøndene. Siden oppstarten har nok merkevaren Telemarklam bidratt til at bønder i Vest-Telemark som leverer sau gjennom oss, fått økt prisen med ca. 20% pr. kilo, sier Kim.
Med fra starten
ZIZU-gjengen har vært så heldig å få være med på den spennende reisen til Telemarklam helt fra den spede begynnelsen i 2017. Byrået har blant annet utviklet merkestrategi, visuell identitet og nettbutikk, i tillegg til flere profileringsfilmer og alt av reklamemateriell.